A Mega-Logistic Zrt. 2014 júliusában nyerte meg a Balázs Béla utca 32/A és a 32/B szám alatti többlakásos lakóépületek teljes felújítását. Az eredeti szerződésben a szerződéskötéstől számított 380 naptári napos teljesítési határidőt határoztak meg, amelyet 2014 novemberében úgy módosítottak, hogy a felmerült munkatöbbletre tekintettel a befejezés határideje legkésőbb 2015. október 10. Ma 2 nappal a szerződésben szereplő határidőt követően kíváncsiságból kint jártam a helyszínen, mégiscsak egy újabb projekt zárult le a rehabilitáció keretében. Ahogy az alábbi képek is tanúsítják a munka még javában tart, szó sincs befejezésről.
A beruházás körül több körülmény is érdekesnek mondható:
- A projekttáblán a szerződésmódosításban szereplő dátum helyett az áll, hogy a befejezés várhatóan csak 2015. október 30. történik meg. A kérdés felmerül tehát, hogy a végleges elszámolásnál melyik dátum lesz az irányadó?
- A Mega-Logistic Zrt. igazgatóságának tagja dr. Nagy Hajnalka, a kerület korábbi jegyzője. A céggel való jogviszonya hivatalosan ugyan 2015. május 8-án kezdődött, ugyanakkor a Mega-Logistic az idén is szerepel „meghívott félként” több olyan közbeszerzési eljárásban, ahol az ajánlatkérő az eljárást megindító felhívás közzététele helyett legalább három - a szerződés teljesítésére való alkalmasság feltételeit az ajánlatkérő megítélése szerint teljesíteni képes - gazdasági szereplőnek köteles egyidejűleg, közvetlenül írásban ajánlattételi felhívást küldeni. Így például a Ferencvárosi Művelődési Központ épületének vagy éppen a Polgármesteri Hivatal Lenhossék utcai épületének energetikai felújítására kiírt közbeszerzési eljárásban. Vajon ez morálisan összeegyeztethető a közpénzek átlátható és ellenőrizhető felhasználásának követelményével? Jogilag kétségtelenül rendben van, viszont aggodalommal tölt el, hogy ilyen folyamatok játszódnak le Ferencváros háza táján. Ismerve a volt jegyző személyét, nem gondolom, hogy bármilyen mutyi részese lenne, így nem is lenne szerencsés sem az önkormányzat, sem az ő személye számára, ha ilyen ügybe keveredne.
- Legutóbb pedig arról értesülhettünk, hogy újabb szerződésmódosítás keretében a 791 milliós beruházási költség 779 millió forintra csökkent, mivel bizonyos eredetileg tervezett munkák elmaradnak.
Az, hogy redőnyök felszerelése műszaki szükségességből (statikai problémák és teljes homlokzat-átépítés) kerülnek elhagyásra, elfogadható.
Ugyanakkor értetlenül állok az előtt, hogy 2014. április 18-án kiírt közbeszerzés ajánlattételi felhívásában olyan típusú tetőtéri ablakok beépítését írták elő, amelyet a gyártó 2014. április 1-től egy magasabb műszaki tartalommal rendelkező kategóriába sorolt. A magasabb kategóriába sorolás értelemszerűen áremelkedést vont maga után, amely mind a megrendelő önkormányzat, mind a vállalkozó Mega-Logistic számára „aránytalanul magasabb többlet anyagi terhet” jelentene, erre pedig egyikük sem rendelkezik fedezettel. Vajon miért nem ellenőrizték az elvárt műszaki tartalomnak megfelelő termék díjtételeit? Csak remélni tudom, hogy helyettesítő termékről azért gondoskodtak, és a tetőtéri lakásokat nem a teljes sötétség fogja borítani…
Ami számomra pedig végképp elfogadhatatlan, hogy a pince szigetelés a szomszédos csatlakozó épületeknél azért marad el, mert „szakmai szempontból kivitelezhetetlen: a pince szakasz ezen része a tervezési fázisban megközelíthetetlen volt (tömedékkel)”. Felmerül a kérdés, hogy felelősséggel készítették-e el a felújítási terveket? Ezen munka elmaradása jelenti-e azt, hogy a szigetelés hiányában az épületbe a talajvíz ugyanúgy be fog szivárogni, feleslegessé téve mindenféle felújítást? Hiszen azzal, hogy a pinceszigeteléstől mondvacsinált okokkal tudatosan eltekintenek, maga a rehabilitáció lényege is elveszik.
A képeken is jól látszik, hogy az épületek felújítása szükséges volt, ugyanakkor nagyobb gondossággal és körültekintéssel kellene kezelnie az önkormányzatnak ezeket a projekteket.