2019. április 9-én a Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatala a MÁV kérelmére a Budapest-Ferencváros-Kelebia vasútvonal fővárosi nyomvonalának megvalósítása tárgyában megadta a környezetvédelmi engedélyt.
forrás: Budapest- Ferencváros – Kelebia vasútvonal fővárosi nyomvonal – korrekciója projekt döntéselőkészítő- és megvalósíthatósági tanulmányának, engedélyezési terveinek elkészítése
KÖRNYEZETI HATÁSTANULMÁNY c. dokumentáció - átnézeti helyszínrajz
A szomorú hír a ferencvárosiak számára az, hogy a Határ út mentén fekvő erdőterületből mintegy 1 hektár erdőterületet fog érinteni a beruházás, amely kapcsán "a legnagyobb változást a Határ úti Kiserdő déli erdőrészleteinek igénybevétele fogja jelenteni a Határ út és rendezőpályaudvar között, azonban a hatástanulmány szerint "a hatás elviselhető mértékű lesz."
Az engedély alapjául szolgáló tanulmány maga írja le, hogy:
"Határ út mellett nagyvárosias telepszerű (pl.: József Attila lakótelep); kertvárosias, intenzív beépítésű; kisvárosias, jellemzően szabadonálló jellegű lakóterületek találhatók. A Határ út mellett közvetlenül pedig véderdők találhatók (Határúti Kiserdő)."
valamint, hogy
"Az érintett erdőterületek közül a Budapest IX 2/A erdőtag elsődleges rendeltetése parkerdő, míg az 5/A és 5/B erdőtagok elsődleges rendeltetése településvédelmi erdő. Ugyanakkor ezek az erdőtagok, illetve a tőlük ÉK-re, a Wekerle-telep és József Attila lakótelep között húzódó nagyobb kiterjedésű erdőterület ma már elsősorban közjóléti célokat is szolgál: kedvelt kirándulóhelye, kutyafuttatója és relaxációs területe az itt lakóknak. Hasonlóan a zöldfelületi rendszerek jelentős elemét alkotják a városi környezetben a díszparkok, emlékparkok, temetők; az előbbiek jelentős rekreációs potenciállal is bírnak."
forrás: https://erdoterkep.nebih.gov.hu/
A már megszokott "hidegen hagy minket a természet és élővilág" magatartást mi sem mutatja jobban, miszerint a szakértők leírják, hogy
"Ezek az erdőterületek azonban élővilágvédelmi szempontból nem értékesek, zavartak, így védett állatfajok jelentős egyedpusztulásával nem kell számolni."
miközben (idézet szintén a hatásvizsgálati tanulmányból):
"A tervezett 150-es vasútvonal mellett gyakran előforduló élőhely, elsősorban az alábbi helyeken:
− Határ út menti Kiserdő, valamint a Határ út melletti villamospálya és iparterületek közötti erdő foltok;
[...]
"A nagyobb parkokban, erdőfoltokban, ahol idősebb hazai fafajok is előfordulnak (pl. Határ úti Kiserdő idősebb állományai) nem zárható ki a védett nagy és kis szarvasbogár jelenléte sem (Lucanus cervus, Dorcus parallelipipedus)."
Szintén nagyvonalúan cinikus megállapítás, hogy
"Minimálisan csökkeni fog üzemelés alatt a Határ úti kiserdő kiterjedése, de ez a teljes kiterjedéséhez képest elenyésző lesz és a Kiserdő – elsősorban relaxációs, kikapcsolódásra és kirándulásra használt – belső tömbje nem lesz érintve a beruházás által."
Itt mindössze azt az aprócska tényt felejtik el közölni, miszerint a Kiserdő belső tömbjét a Határ út fentebbi részének, a NIF Zrt. által "menedzselt" többsávosítása veszélyezteti!!!!
Az már csak hab a tortán, hogy a hatóság olyan "majdani kármentesítést" hagyott jóvá, amelynek láttán már csak fogni lehet a fejünket:
"Minimálisan de megváltozik a terület zöldfelületi rendszere is, a Határ út menti zöldfelületek minimálisan csökkenni fognak. Ezt megfelelő intézkedéssel (üzemtervezett erdőterületek pótlásával) javítani lehet."
"Az igénybevett Határ úti Kiserdő üzemtervezett erdőtagját pótolni szükséges. A pótlást lehetőleg a Kiserdőhöz kapcsolódóan kell elvégezni, a tervezési terület közelében."
Ferencváros polgármestere a Magyar Nemzetnek adott legutóbbi nyilatkozatában kijelentette, hogy
"a kerület zöldterületeink aránya megközelíti a negyven százalékot, 2014 októberétől Ferencvárosban több mint 16 ezer négyzetméter új zöldfelület létesült",
a fenti zöldterület-csökkenésről azonban már diszkréten hallgat...
... pedig nyilvánvaló, hogy a kialakult vegetációk megőrzése alapvető közjóléti érdek - főként a véderdők tekintetében, az Aszódi lakótelep lakóinak viszonylagos nyugalma pedig a ferencvárosi rendezőpályaudvar fejlesztésével megszűnik.
Ezek után nem nagyon érhet meglepetés a Kiserdő belső tömbjének sorsa kapcsán sem, a fenti diadalittas nyilatkozat után csak a Határ úti nyomvonal-bejelentés időzítésében lehetünk biztosak.